Dieselgate II? Řidiči kamionů by si podvádění s emisemi měli raději rozmyslet

25. října 2017

Aféra, která před dvěma lety zvedla řidiče ze sedadel osobních vozů pod názvem Dieselgate, se dočkala skandálního pokračování v nákladní dopravě. Nezákonná manipulace s emisemi přitom může řidičům i majitelům přepravních společností způsobit v řadě evropských států nemalé potíže.

Když se v roce 2015 zjistilo, že přední automobilové značky instalují do svých vozů s dieselovými motory speciální software pro falšování emisních testů, volala veřejnost po přísných trestech a padaly hlavy. Nyní se ukazuje, že se po evropských silnicích prohánějí kamiony, jejichž majitelé pomocí jednoduchého zařízení cíleně odpojují systém čištění výfukových plynů, aby ušetřili a zvýšili zisk z přepravy.

Od čistého úmyslu ke znečištěnému ovzduší

Běžný nákladní vůz splňující emisní normu EURO 4, EURO 5 nebo EURO 6, obsahuje kromě naftové nádrže také nádrž na roztok močoviny neboli AdBlue. Tím, že se během provozu motoru vstřikuje do katalyzátoru roztok AdBlue, se výrazným způsobem snižuje obsah škodlivých oxidů dusíku ve výfukových plynech. Jestliže se AdBlue vyčerpá, sníží se výkon motoru na 20 % do té doby, než řidič roztok doplní. Vzhledem k tomu, že na čerpacích stanicích některých zemí není AdBlue k dispozici, objevily se tzv. emulátory - zařízení umožňující systém obejít a pokračovat v jízdě bez omezení, i když ve vozidle AdBlue chybí. Ačkoli měly emulátory původně pomáhat řidičům na cestách, aby neuvízli, začaly se hojně zneužívat i za hranicemi zemí, kde je AdBlue běžně dostupné.

Podvádění se vyplácí, dokud nedorazí kontrola

Rozpočet na AdBlue pro jeden nákladní vůz může dosahovat až několik desítek tisíc korun za rok. Zároveň je však mnohem výhodnější provozovat vůz splňující přísné emisní normy, protože podléhá nižším mýtným tarifům. S emulátorem tak může řidič nebo majitel autodopravy značně ušetřit, neboť tak zaplatí méně na AdBlue i na mýtném. Nejvíce oproti tomu zaplatí životní prostředí. Také jednotlivé státy mají přímý ekonomický zájem na tom, aby bylo dodržování emisních limitů sledováno a vynucováno. Proto probíhají stále častěji cílené kontroly a správní orgány se nezdráhají udělovat přísné sankce.

Nejpřísnější jsou v Polsku, v Dánsku se řidiči nedoplatí

Ke kontrole přítomnosti emulátorů ve vozidlech neexistuje jednotný přístup. Jednotlivé evropské státy se s problémem vypořádávají různě. Nejdůraznější jsou v Polsku, Švýcarsku a Dánsku:

  • Polská legislativa umožňuje provést kontrolu už při pouhém podezření. Je-li při kontrole nalezen emulátor, je nekompromisně odstraněn a zabaven a řidič musí na místě uhradit přibližně 100 EUR. Další sankce hrozí rovněž jeho zaměstnavateli.
  • Ve Švýcarsku hrozí řidiči při nalezení emulátoru povinnost uhradit kauci 430 EUR a 340 EUR správní poplatky. Švýcarské správní orgány nenechají vozidlo jet dál, dokud není deaktivovaný systém zkontrolován a případně opraven v autorizovaném servisu.
  • V Dánsku zákonodárci plánují stanovit při manipulaci s AdBlue pokutu pro řidiče až 4 380 EUR. Zaměstnavateli řidiče pak bude hrozit pokuta ve výši 8730 EUR.
  • Německé správní orgány stíhají řidiče nejen za prohřešek používání AdBlue systému, ale také za trestný čin znečišťování ovzduší. Výše sankce se odvíjí od intenzity znečištění a porušení příslušných právních předpisů. Na místě kontrolující úředník vybírá kauci v minimální výši 500 EUR.

Problém může vygradovat až k trestnímu řízení

Právníci společnosti D.A.S. varují, že zatímco prodejci emulátorů nemusí mít z hlediska práva obavy, neboť deklarují, že jejich systémy jsou určeny ke sportovním a servisním účelům či pro trhy zemí, jejichž právní předpisy plnění přísných norem nevyžadují, samotní řidiči a automobiloví dopravci se vystavují nejen riziku správních a trestních sankcí, ale také soukromoprávních postihů v rámci obrany proti nekalé soutěži. Podle D.A.S. se navíc Evropská komise v současnosti zabývá návrhem zákazu prodeje emulátorů a uložení povinnosti členským státům zvýšit počet kontrol zaměřených na odhalování a likvidaci takových zařízení na vozidle. Protiprávní aktivita řidičů a dopravců v rámci „Dieselgate II“ se stává jednáním postižitelným v rámci správních a trestních řízeních v celé Evropě a lze očekávat zpřísnění a rozšíření sankcí.

Chcete více informací o právní ochraně? Poradíme vám, jak se nejlépe chránit.

Děkujeme!

Obratem vám zavoláme na telefonní číslo +420.

Chyba při zpracování požadavku,
zkuste to prosím později znovu!
Včera

Bez placení by to nešlo

Bez placení by to nešlo

Náš klient provozuje automobilovou nákladní dopravu. A jako každý podnikatel občas narazí na zákazníka, který se k placení zrovna dvakrát nemá a jen dokola omílá, že peníze už odeslal, že je odešle zítra a další bezduché výmluvy.

Celý článek
Před týdnem

Nesmyslná výpověď

Nesmyslná výpověď

Po 15 odpravovaných letech pro velký obchodní řetězec obdržela paní Irma od svého zaměstnavatele výpověď pro hrubé porušení zákonných povinností. Prý měla manipulovat s evidencí pracovní docházky. Ničeho takového si ale paní Irma nebyla vědomá. Jednala totiž na pokyn nadřízených.

Celý článek
Před týdnem

Střet vozidla se zvěří – základní pravidla a nároky

Střet vozidla se zvěří – základní pravidla a nároky

Se začátkem podzimu přichází období, v němž je větší část dne zahalena do tmy. Pro řidiče to znamená zvýšené riziko srážky s lesní zvěří, která je také na podzim nejaktivnější. Shrnuli jsme pro vás základní pravidla prevence a chování po střetu se zvěří a také možnosti, jak co nejméně pocítit následky způsobené nehodou.

Celý článek