Dieselgate II? Řidiči kamionů by si podvádění s emisemi měli raději rozmyslet

25. října 2017

Aféra, která před dvěma lety zvedla řidiče ze sedadel osobních vozů pod názvem Dieselgate, se dočkala skandálního pokračování v nákladní dopravě. Nezákonná manipulace s emisemi přitom může řidičům i majitelům přepravních společností způsobit v řadě evropských států nemalé potíže.

Když se v roce 2015 zjistilo, že přední automobilové značky instalují do svých vozů s dieselovými motory speciální software pro falšování emisních testů, volala veřejnost po přísných trestech a padaly hlavy. Nyní se ukazuje, že se po evropských silnicích prohánějí kamiony, jejichž majitelé pomocí jednoduchého zařízení cíleně odpojují systém čištění výfukových plynů, aby ušetřili a zvýšili zisk z přepravy.

Od čistého úmyslu ke znečištěnému ovzduší

Běžný nákladní vůz splňující emisní normu EURO 4, EURO 5 nebo EURO 6, obsahuje kromě naftové nádrže také nádrž na roztok močoviny neboli AdBlue. Tím, že se během provozu motoru vstřikuje do katalyzátoru roztok AdBlue, se výrazným způsobem snižuje obsah škodlivých oxidů dusíku ve výfukových plynech. Jestliže se AdBlue vyčerpá, sníží se výkon motoru na 20 % do té doby, než řidič roztok doplní. Vzhledem k tomu, že na čerpacích stanicích některých zemí není AdBlue k dispozici, objevily se tzv. emulátory - zařízení umožňující systém obejít a pokračovat v jízdě bez omezení, i když ve vozidle AdBlue chybí. Ačkoli měly emulátory původně pomáhat řidičům na cestách, aby neuvízli, začaly se hojně zneužívat i za hranicemi zemí, kde je AdBlue běžně dostupné.

Podvádění se vyplácí, dokud nedorazí kontrola

Rozpočet na AdBlue pro jeden nákladní vůz může dosahovat až několik desítek tisíc korun za rok. Zároveň je však mnohem výhodnější provozovat vůz splňující přísné emisní normy, protože podléhá nižším mýtným tarifům. S emulátorem tak může řidič nebo majitel autodopravy značně ušetřit, neboť tak zaplatí méně na AdBlue i na mýtném. Nejvíce oproti tomu zaplatí životní prostředí. Také jednotlivé státy mají přímý ekonomický zájem na tom, aby bylo dodržování emisních limitů sledováno a vynucováno. Proto probíhají stále častěji cílené kontroly a správní orgány se nezdráhají udělovat přísné sankce.

Nejpřísnější jsou v Polsku, v Dánsku se řidiči nedoplatí

Ke kontrole přítomnosti emulátorů ve vozidlech neexistuje jednotný přístup. Jednotlivé evropské státy se s problémem vypořádávají různě. Nejdůraznější jsou v Polsku, Švýcarsku a Dánsku:

  • Polská legislativa umožňuje provést kontrolu už při pouhém podezření. Je-li při kontrole nalezen emulátor, je nekompromisně odstraněn a zabaven a řidič musí na místě uhradit přibližně 100 EUR. Další sankce hrozí rovněž jeho zaměstnavateli.
  • Ve Švýcarsku hrozí řidiči při nalezení emulátoru povinnost uhradit kauci 430 EUR a 340 EUR správní poplatky. Švýcarské správní orgány nenechají vozidlo jet dál, dokud není deaktivovaný systém zkontrolován a případně opraven v autorizovaném servisu.
  • V Dánsku zákonodárci plánují stanovit při manipulaci s AdBlue pokutu pro řidiče až 4 380 EUR. Zaměstnavateli řidiče pak bude hrozit pokuta ve výši 8730 EUR.
  • Německé správní orgány stíhají řidiče nejen za prohřešek používání AdBlue systému, ale také za trestný čin znečišťování ovzduší. Výše sankce se odvíjí od intenzity znečištění a porušení příslušných právních předpisů. Na místě kontrolující úředník vybírá kauci v minimální výši 500 EUR.

Problém může vygradovat až k trestnímu řízení

Právníci společnosti D.A.S. varují, že zatímco prodejci emulátorů nemusí mít z hlediska práva obavy, neboť deklarují, že jejich systémy jsou určeny ke sportovním a servisním účelům či pro trhy zemí, jejichž právní předpisy plnění přísných norem nevyžadují, samotní řidiči a automobiloví dopravci se vystavují nejen riziku správních a trestních sankcí, ale také soukromoprávních postihů v rámci obrany proti nekalé soutěži. Podle D.A.S. se navíc Evropská komise v současnosti zabývá návrhem zákazu prodeje emulátorů a uložení povinnosti členským státům zvýšit počet kontrol zaměřených na odhalování a likvidaci takových zařízení na vozidle. Protiprávní aktivita řidičů a dopravců v rámci „Dieselgate II“ se stává jednáním postižitelným v rámci správních a trestních řízeních v celé Evropě a lze očekávat zpřísnění a rozšíření sankcí.

Sjednejte si nezávaznou schůzku. Poradíme vám, jak se nejlépe chránit.

Děkujeme!

Obratem vám zavoláme na telefonní číslo +420.

Chyba při zpracování požadavku,
zkuste to prosím později znovu!
Před 4 dny

Kdyby prý býval byl bedlivější

Kdyby prý býval byl bedlivější

I když je člověk za volantem opatrný, nehody se stávají. Bohužel i ty nejhorší. Cesta pana Filipa za spravedlností byla dlouhá, náročná, ale na jejím konci mohl pan Filip opět vstát jako očištěný muž. I když ho tato tragická událost pravděpodobně bude provázet navždy.

Celý článek
Před týdnem

Vady sice nemá, zato nefunguje

Vady sice nemá, zato nefunguje

Nové auto je radost, i když je ojeté. Pokud Vám radost nezkazí závada, kterou Vám prodejce zatajil. O to horší je, když se pak prodejce kroutí jak ještěrka a vymýšlí si důvody, proč právě on není za závadu odpovědný.

Celý článek
Před 2 týdny

Prý alespoň zkusili, jestli třeba nezaplatí

Prý alespoň zkusili, jestli třeba nezaplatí

Dodavatelé energií čas od času nejednají úplně férově a chtějí po svých odběratelích, aby platili horentní částky za energie, které nikdy ani nemohli odebrat. Přesně tak se to stalo i paní Růženě, když si užívala zaslouženého důchodu.

Celý článek