Koupě vozidla se stočeným tachometrem. Jak se bránit?

March 21, 2019

Stáčení tachometrů je poměrně častým zlozvykem při prodeji ojetých vozidel. Statistika uvádí, že přibližně 40% ojetých vozidel nabízených k prodeji v České republice má upravený tachometr. Při koupi ojetého vozidla platí víc než kdy jindy, že zákony chrání ty, kteří bdí, nikoliv ty, kteří spí. Buďte tedy bdělí a před nákupem vozidla se zajímejte o jeho stav. Důkladně si vozidlo prohlédněte, nejlépe za účasti automechanika. Prověřte si historii vozidla podle jeho VIN kódu z veřejně dostupných zdrojů, konkrétně můžete využít informace ze stránek cebia.cz. Zjistíte tak mj. i historický vývoj stavu tachometru a třeba i to, že předchozí majitel nahlásil v servisu stav tachometru, který je o 100 tisíc km vyšší, než ten, který Vám nyní uvádí prodejce.

Jak ale postupovat, pokud zjistíte stočení tachometru až poté, co jste se stali majiteli vozidla?

Obraťte se na Policii České republiky nebo státní zastupitelství a podejte trestní oznámení. 

 Z hlediska práva trestního nutno uvést, že samotné upravení hodnoty počítadla ujetých kilometrů není trestným činem. Ovšem úprava počítadla ujetých kilometrů s cílem prodat vozidlo za vyšší cenu může naplňovat znaky skutkové podstaty trestného činu podvodu. 

Z hlediska práva správního je stáčení tachometrů od 1. října 2018, kdy nabyla účinnosti novela zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, považováno za přestupek. Záznam o celkové ujeté vzdálenosti na počítadle ujeté vzdálenosti nesmí být měněn (ledaže ke změně dojde při opravě nebo výměně počítadla), jinak hrozí udělení pokuty až do výše 500.000 Kč. 

Prokázat prodávajícímu, že upravil nebo nechal upravit stav počítadla kilometrů, případně že o takové skutečnosti věděl, je však poměrně problematické.

Pozor, nová legislativa má dopad i na majitele vozů se stočeným tachometrem. Pokud s  vozidlem půjdete na STK, kde bude zjištěno, že auto vykazuje nižší kilometrový nájezd než v minulosti na stanicích technických kontrol, STK neprojdete a s vozidlem nebudete moci legálně jezdit, leda byste STK doložili doklad o výměně počítadla ujeté vzdálenosti. 

Vozidlo u prodávajícího reklamujte.

Z hlediska práva občanského je stočený tachometr vadou předmětu koupě a kupujícímu tak vznikají práva z vadného plnění.  Pokud je zjištěn rozdíl mezi ujednáním o stavu ujetých kilometrů a skutečným stavem ujetých kilometrů, kupující může požadovat například slevu z ceny nebo dokonce odstoupit od smlouvy.   

Poměrně často je ve smlouvě uvedeno, že za soulad údaje na tachometru se skutečným nájezdem prodávající neodpovídá. Pokud byla kupní smlouva uzavřena mezi podnikatelem (typicky autobazarem) a kupujícím, který vystupuje jako spotřebitel, pak podle občanského zákoníku se k takovému ujednání, které mezi stranami zakládá významnou nerovnováhu v právech a povinnostech, nepřihlíží.

Jiná situace však nastane, pokud je stejné ujednání uvedeno ve smlouvě, která byla uzavřena mezi dvěma podnikatelskými subjekty. Ochrana občanského zákoníku, která je poskytována spotřebitelům, se nepoužije. Jedná se totiž o obchodní vztah mezi dvěma subjekty, kdy tito mohou do kupní smlouvy vnést smluvní volnost, kterou upraví své vztahy. Odpovědnost prodávajícího za soulad údaje na tachometru se skutečným nájezdem lze pro tyto případy smluvně vyloučit.

Chcete i vy, aby za Vámi stál silný partner?

Zadáním telefonního čísla souhlasím s tím, že budu ve zvoleném čase osloven a kontaktován za účelem seznámení se s možnostmi od D.A.S.

Děkujeme!

Obratem vám zavoláme na telefonní číslo +420.

Chyba při zpracování požadavku,
zkuste to prosím později znovu!
Před 3 týdny

Nouzový stav bude v České republice trvat pouze do 17. května

Nouzový stav bude v České republice trvat pouze do 17. května

Včera, dne 28. 4. 2020, poslanecká sněmovna rozhodla o prodloužení nouzového stavu do 17. května. Původní návrh vlády o prodloužení do 25. května byl nakonec zamítnut. Vláda však připravuje novelu o ochraně veřejného zdraví, která má restrikce z nouzového stavu zachovat i po jeho ukončení.

Celý článek