July 7, 2020
Pan Jaromír si přes internetový inzerát objednal sadu nablýskaných alu kol ke svému vozidlu. Disky mu dorazily nejen jiné, než objednal, ale i poničené. Nicméně nakoupil od fyzické osoby, a proto se na jeho případ nevztahovala standardní ochrana spotřebitele, jako by tomu bylo v případě, kdy by nakupoval od podnikatele.
Poté, co mu zásilka s objednanými koly dorazila, nestačil se po jejím rozbalení divit. Místo nové sady disků se v krabici líně povalovaly čtyři oprýskané disky, a navíc úplně jiný model. Pana Jaromíra samozřejmě ihned napadlo, že bude disky reklamovat, protože ty, které obdržel, rozhodně neodpovídaly popisu v inzerátu. Jak ale brzy zjistil, reklamace jsou ještě horší, když člověk není v postavení spotřebitele.
Obrátil se na prodejce a snažil se s ním dohodnout na vrácení peněz i disků. Ten však o ničem nechtěl slyšet a evidentně byl sám rád, že se pomlácených kol zbavil. Všechny snahy o jakoukoliv rozumnou domluvu znovu a znovu ztroskotávaly. Tím spíš, když si protistrana najala advokáta, aby za ni nastalou situaci řešil. To však už panu Jaromírovi došla trpělivost a obrátil se na nás, abychom jej ve sporu zastoupili.
Případ jsme prostudovali a vysvětlili panu Jaromírovi rozdíly mezi ochranou spotřebitele a o běžnou ochranu podle režimu občanského zákoníku. V dalším kroku jsme prodejci kol v zastoupení pana Jaromíra odeslali odstoupení od smlouvy, ve kterém jsme požadovali okamžité vrácení kupní ceny ve výši 17.000 Kč. A zadařilo se! Protistrana, která ve finále už odmítala s panem Jaromírem komunikovat, prakticky ihned po obdržení výzvy vrátila v plné výši kupní cenu na účet pana Jaromíra a sama se nabídla, že si pro sadu omšelých disků přijede. Opět se tedy ukázalo, že právní ochrana od D.A.S. dokáže otevřít i dveře, které se zdály být navždy zamčené.