Nelegální migranti – noční můra nejen dopravců

5. listopadu 2018

I když vrchol migrační krize máme již snad za sebou, pro dopravce noční můra ještě zdaleka neskončila. Pro mnohé z nich měla jedna negativní zkušenost z pracovní cesty do Velké Británie natolik zásadní dopad, že se rozhodli nadále v této části Evropy obchodně vůbec nepodnikat a své středisko obchodních zájmů soustředit na jiné země. A co je k tomu vedlo? Scénář v tomto případě byl obdobný jako u několika dalších přeprav našich dopravců.

Rutinní závoz

Řádně proškolený zkušený řidič byl vyslán přepravit zboží, kde cílovou stanicí byla Velká Británie. Jednalo se o zásilku léků. Od svého zaměstnavatele obdržel kontrolní list, do kterého si bude zapisovat jednotlivé kontroly vozidla a nákladu během cesty a manuál pro řidiče obsahující jednotlivé kroky, jak postupovat, aby vše proběhlo v souladu s britskou legislativou.

Náklad byl opatřen celním lankem a plombou a proto řidič zaznamenal konkrétní číslo plomby do kontrolního listu a vyrazil. V průběhu cesty vše probíhalo podle plánu, povinné pauzy vykonával pouze na doporučených parkovištích. Dle pokynů zaměstnavatele kontroloval vozidlo, včetně celního lanka a vše zaznamenával do kontrolního listu. Když dorazil do tolik obávaného přístavu v Calais, překontroloval doklady a vydal se do prostor imigrační kontrolní zóny.  Na francouzské části proběhlo vše standardním způsobem, bez zjištění přítomnosti imigrantů. Protože Velká Británie není členským státem schengenského prostoru, provádí se britská celní a pasová kontrola ještě na území Calais a nikoliv až přímo v Doveru.  Pokračoval tedy dál s dobrým pocitem, že vše, co bude následovat, bude pouze formalita, a že se mu nic dalšího nemůže přihodit. Vždyť jednu kontrolu již s úspěchem absolvoval. Bohužel jeho optimismus vyprchal v momentě, kdy v prostorách imigrační kontrolní zóny Spojeného království v Calais byla ve vozidle zjištěna přítomnost osob usilujících o utajený a nelegální vstup na území Velké Británie. 

 

Nelegální migranti v přepravním prostoru a pokuta

Přes jeho prvotní šok, kdy nechápal, jak je vůbec možné, že mohl do vozidla kdokoliv vniknout, zavolal na naši nonstop právní linku. Poradili jsme mu, jak postupovat. Kontrolnímu orgánu pak předal vyplněný kontrolní list se všemi jeho náležitostmi z prováděné prohlídky vozidla a nákladu. Je to totiž jedna z povinností, kterou imigrační orgán zkoumá při rozhodování o vyměření sankce a její výše. Vždyť za jednoho nelegálně převezeného běžence může být uložena pokuta až 2000 liber a je třeba podotknout, že je tato ukládána jak řidiči, tak dopravci.A jistě si asi každý dokáže spočítat, kolik tato činí, když je nalezen větší počet osob.

I přesto, že učinil veškerá opatření, zahájení správního řízení se nevyhnul. Naši právníci znalí místního jazyka pak vstoupili do jednání s imigračním orgánem, argumentovali splněním zákonných povinností, instalací zabezpečovacího zařízení do vozidla a předložením kontrolního listu, včetně manuálu. Náš zásah mu tak zajistil velmi nízkou pokutu oproti jiným dopravcům, kteří danou situaci podcenili.

 

Rafinovanost nezná mezí

Jistě Vás zajímá, jakým způsobem se do vozidla nežádoucí „pasažéři“ dostali, že ani řidič během všech těch kontrol nic nezpozoroval a nezjistil. Jejich organizovanost a touha dopravit se ke kýženému cíli je natolik silná, že podnikají velmi rafinované kroky. V tomto případě přerušili celní lanko a následně jej slepili, že při zběžné kontrole řidič nic nepoznal

 

Další strasti na cestě, aneb někdy jde i o život

Zde však strastiplný příběh dopravce nekončí, náklad léků bylo zapotřebí dopravit. Po provedení veškerých formalit ze strany imigračních pracovníků, pokračoval dál v cestě na trajekt. Jako by toho nebylo dost, byl během popojíždění v kolonách ze strany imigrantů opět atakován, žádán o jídlo, peníze a cigarety, a to dosti nevybíravým způsobem. Ke vší smůle nakonec k převzetí nákladu v místě dodání vůbec nedošlo, protože objednatel zásilky odmítl léky převzít z důvodu možné kontaminace migranty.

A jakou roli v tomto příběhu hrála naše společnost? No dost zásadní. Pokud by klient hned od počátku neobdržel informace a instrukce, jakým způsobem si počínat, čím je zapotřebí vybavit vozidlo a následnou asistenci při jednání se správním imigračním orgánem při dokládání a prokazování splnění zákonných povinností, a to i v rámci podávání námitek, uhradil by mnoha tisícovou pokutu, což by mohlo mít i vliv na jeho další obchodně-podnikatelskou existenci. Jen pro Vaši představu, firma spolu s řidičem celkově ušetřili 120.000 Kč.

Chcete i vy, aby za Vámi stál silný partner?

Zadáním telefonního čísla souhlasím s tím, že budu ve zvoleném čase osloven a kontaktován za účelem seznámení se s možnostmi od D.A.S.

Děkujeme!

Obratem vám zavoláme na telefonní číslo +420.

Chyba při zpracování požadavku,
zkuste to prosím později znovu!
Před 5 dny

Oprava auta, která vám (bez pojišťovny) udělá díru do rozpočtu

Oprava auta, která vám (bez pojišťovny) udělá díru do rozpočtu

Opravy auta nejsou zrovna nejlevnější záležitostí. Přesvědčil se o tom i pan Franta, který měl podle servisu zaplatit až 100.000 Kč. Tato suma ho sice překvapila, ale nepolekala. Spoléhal totiž na to, že mu pojišťovna s platbou pomůže. Realita byla ovšem jiná.

Celý článek
Před týdnem

Jak vykutálený dodavatel zvýšil fixní cenu plynu o 113 %

Jak vykutálený dodavatel zvýšil fixní cenu plynu o 113 %

Když se s dodavatelem domluvíte na fixní cenu za plyn, máte to za to, že to tak bude. Vždyť je to přece ve smlouvě, říkáte si. Takovou představu měl i pan Ladislav, který poctivě platil domluvené měsíční zálohy. Jenže v tom se spletl.

Celý článek
Před 2 týdny

Jak nepřijít o body (a peníze)

Jak nepřijít o body (a peníze)

Kdo chce řidiče bít, hůl si vždy najde. Byla to pravda i v případě pana Filipa, který byl neprávem obviněný ze závažného přestupku. Ještě že měl po svém boku advokáty D.A.S., kteří se nemilosrdných úředníků nezalekli.

Celý článek