July 15, 2019
Svůj mobil si většina z nás hlídá jako oko v hlavě a málokdy ho nechává bez dozoru. U paní Diany tomu nebylo jinak. I přesto se ale v servisu dozvěděla, že do servisu odevzdala jiný přístroj, než si u stejného prodejce zakoupila. Ptáte se, jak je to možné? Ptali jsme se také.
Většina uživatelů mobilních telefonů nemá ani ponětí, že jejich telefon obsahuje jakýsi IMEI kód. Pochopitelně to nevěděla ani paní Diana, která ve svých pětašedesáti letech považovala za úspěch, že se se smartphonem naučila zacházet. IMEI je unikátní kód přístroje vygenerovaný výrobcem, který je operátorem registrován v seznamu zařízení. Svoji výhodu nese v tom, že při odcizení mobilního telefonu operátor IMEI kód jednoduše zablokuje a přístroj v síti operátora přestává fungovat. Háček ale tkví v tom, že IMEI kód se dá přeprogramovat. Což, při vší úctě k její IT zdatnosti, nebylo něco, co by se paní Dianě mohlo povést.
Svůj chytrý mobilní telefon paní Diana nereklamovala pro stejnou vadu poprvé. A zatímco při první reklamaci proběhlo vše bez problémů, při druhé jí servis operátora, u kterého telefon zakoupila, sdělil, že telefon nelze reklamovat, když podle kódu IMEI se jedná o jiný telefon, než u operátora zakoupila. Což byl holý nesmysl, jelikož jiný telefon by paní Diana poznala a šance, že by si IMEI kód, byť jen nevědomě, přeprogramovala v 65 letech sama, také moc velká nebyla.
A zatímco prodejce naléhal, aby si paní Diana nefunkční telefon okamžitě vyzvedla, jinak jí začne účtovat skladné 150,- Kč denně, paní Diana po prodejci požadovala vrácení peněz, protože byla přesvědčená, že IMEI musel přeprogramovat on – a co s nefunkčním mobilem? V tuto chvíli, kdy se paní Diana s prodejcem dokola dohadovala, kdo má co udělat nebo zaplatit, jsme se do hry vložili my. A stačila přesně jedna výzva, aby prodejce odstoupení od smlouvy paní Diany přijal a vrátil ji kupní cenu 12 659,- Kč, kterou za telefon původně zaplatila. Paní Diana si tak mohla vybrat telefon nový a doufá, že se dlouhou dobu s žádným novým nebude muset učit.