Auto bez povinného ručení? Raději ne!

23. března 2018

V České republice jezdí až 130 000 aut bez povinného ručení. Jejich řidiči spáchají 2 000 - 3 000 dopravních nehod ročně. Do českého práva se vrací kdysi nepopulární příspěvky do garančního fondu České kanceláře pojistitelů.

Největší novinkou roku 2018 je pro vlastníky vozidel obnovení příspěvku za nepojištěná vozidla do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Tento příspěvek byl zaveden v roce 2009, avšak byl v roce 2015 zrušen z důvodu některých neoprávněných výzev ze strany ČKP. Z tohoto fondu se vyplácejí peníze za nehody způsobené vozidlem bez povinného ručení.

Od 1. ledna 2018 se tedy příspěvek znovu týká těch, kteří mají své vozidlo registrované pro provoz, ale nemají sjednané povinné ručení. Výjimku tvoří případy, kdy je vozidlo zapsané jako vyřazené z provozu, zaniklé, odcizené nebo vyvezené do jiného státu.

Vozidla s tzv. veteránskými registračními značkami musí mít nadále sjednáno povinné ručení, pokud s nimi máte v plánu vyjíždět na silnice. Na tyto a ani ostatní veterány se ale příspěvek nepojištěných nevztahuje, jelikož tato vozidla jsou v registru historických a sportovních vozidel. Pouhý věk auta ale nestačí – vozidlo je třeba registrovat jako veterán. Pokud jste „sváteční jezdec“, doporučujeme využít možnost sezónního pojištění.

Obnovený příspěvek se vrací se změněnou denní sazbou a také maximální částka, kterou může ČKP za způsobenou nehodu vymáhat, došla změny. Pokud jde o výši sazby příspěvku, tato je nyní přesně stanovena ve vyhlášce Ministerstva financí, a to podle druhu vozidla. Musíme však upozornit, že příspěvek nenahrazuje pojištění! Pokud bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, viník ji nyní nově zaplatí pouze do výše 1/3 z celkové výše škody, maximálně však do částky 300 000 Kč. Výjimku v tomto případě představují nepojištěné škody, které vznikly pod vlivem alkoholu či drog, popřípadě úmyslně. V takových případech bude viník povinen uhradit škodu v plné výši.

 

A jak to celé bude vypadat v praxi?

Pojišťovny nyní mají zákonnou povinnost informovat ČKP o vzniku, popřípadě zániku povinného ručení na určité vozidlo, a to do 1 měsíce. Pokud ČKP poté zjistí, že konkrétní vozidlo nemá sjednané povinné pojištění, zašle řidiči výzvu s upozorněním na chybějící povinné pojištění a požádá o úhradu příspěvku. Tato vyhláška také napevno zakotvuje, že společně s příspěvkem má ČKP právo na náhradu nákladů spojených s jeho uplatňováním. Výše této náhrady činí 300,- Kč.

V případě, že majitel či provozovatel vozidla příspěvek i přes výzvy ČKP opakovaně neuhradí, může dojít až k soudnímu řízení, ve kterém mu hrozí nejen úhrada vymáhaného příspěvku, ale i úhrada nákladů soudního řízení. ČKP požaduje příspěvek po těch, kteří mají od 1. ledna 2018 registrované vozidlo pro provoz a nemají ho pojištěné. Promlčecí lhůta, ve které musí ČKP případné vymáhání příspěvku zahájit, činí jeden rok.

Mgr. Veronika Kubíková

Chcete i vy, aby za Vámi stál silný partner?

Zadáním telefonního čísla souhlasím s tím, že budu ve zvoleném čase osloven a kontaktován za účelem seznámení se s možnostmi od D.A.S.

Děkujeme!

Obratem vám zavoláme na telefonní číslo +420.

Chyba při zpracování požadavku,
zkuste to prosím později znovu!
Před 5 dny

Když touha po odpočinku skončí v rukou advokátů

Když touha po odpočinku skončí v rukou advokátů

Víte, kde je ten nejlepší relax? Přece ve sprše. Své o tom ví také paní Daniela, která si do ní plánovala pořídit masážní box. Myšlenka o úžasném odpočinku se však brzy rozplynula. A bez pomoci D.A.S. se nakonec neobešla.

Celý článek
Před týdnem

Spor s pojišťovnou, který skočil triumfem

Spor s pojišťovnou, který skočil triumfem

Pan Martin měl opravdu smolný den. Připletl se do dopravní nehody, která nepoškodila jen jedno, ale dokonce dvě jeho auta zaparkovaná podél silnice. Když pak požadoval proplacení škod, pojišťovna si hbitě našla kličku, jak se své zodpovědnosti vyhnout.

Celý článek
Před 2 týdny

Jak vyhrát boj s Krajskou správou silnic?

Jak vyhrát boj s Krajskou správou silnic?

Výmoly, štěrk, nerovnosti na silnici. V nejlepším případě to odnese jen pneumatika, v horším případě i disk nebo další části auta. V případě pana Leoše to bylo obojí. S úhradou oprav za škodu to však tak jednoduché nebylo.

Celý článek