Bouračka, půjčené auto a nekonečné telefonáty s pojišťovnou. Pan Láďa si prošel tím, co zná každý řidič, kterého potká „ne vlastní vinou“ dopravní nehoda. Jenže zatímco plechy se opravily rychle, s pojišťovnou to chtělo mnohem víc trpělivosti.
Pan Láďa měl prostě smůlu. Do jeho firemního auta naboural jiný řidič. „Naštěstí to nebyla moje chyba, takže jsem čekal, že všechno půjde z pojištění viníka,“ vysvětloval. Auto putovalo do servisu, kde odhadli opravu na 67.521 Kč.
Zatímco mechanici dávali vůz dohromady, pan Láďa si půjčil náhradní auto stejné třídy. Za dvanáct dní zaplatil 13.400 Kč. Celková škoda tedy dosáhla téměř 81.000 korun.
Pojišťovna škrtá a krátí
Když pojišťovna poslala vyčíslení plnění, přišlo nemilé překvapení. Namísto 80.921 Kč uznala jen 58.699 Kč. Částku zkrátila kvůli údajnému staršímu poškození nárazníku a chybějícím dokladům k náhradním dílům. Navíc snížila úhradu za půjčené auto, protože cena „neodpovídala jejich ceníku“.
„Volal jsem jim už během oprav, chtěl jsem souhlas s půjčením auta. Odpověď přišla až čtyři hodiny poté, co jsem si ho půjčil. To už bylo dávno pozdě,“ popisoval rozhořčeně pan Láďa.
Je na čase vytáhnout právní esa
Naštěstí se nenechal odbýt. Zavolal do D.A.S. a předal všechny dokumenty i komunikaci s pojišťovnou. Po prostudování případu advokáti zaslali výzvu k přehodnocení plnění a argumentů měli v zásobě víc než dost.
- Klient nemá povinnost dokládat nákupní ceny dílů.
- Poškozený nárazník musel být vyměněn celý.
- Pojišťovna sama zdržela rozhodnutí o náhradním autě, takže klient nemohl postupovat jinak.
Spravedlnost nakonec zvítězila
Argumenty D.A.S. zabraly. Pojišťovna doplatila 20.397 Kč a pan Láďa si konečně mohl oddechnout. „Byl jsem rád, že velkou část uznali. Ale pořád tam zůstávalo pár tisíc, které mi dlužili,“ řekl.
A měl pravdu – pojišťovna ještě zadržovala 1.855 Kč kvůli rozdílu mezi fakturovanou a údajnou nákupní cenou dílů. V další výzvě advokáti vysvětlili, že klient přece nemůže ovlivnit, jak si servis účtuje režijní náklady, a že podle zásady plné náhrady škody má dostat vše, co skutečně zaplatil.
Doplatek do poslední koruny
A výsledek? Pojišťovna ustoupila i napodruhé. Doplatila všechno – do poslední koruny. Pan Láďa tak získal navíc 22.252 Kč a vyhnul se i soudním tahanicím, které by ho vyšly o dalších 16.000 dráž. „Nakonec to dopadlo skvěle. Ale musím říct, že bez právní pomoci bych peníze asi nikdy neviděl,“ uzavřel pan Láďa s úsměvem.
Právní ochrana podnikatele
Právní pomoc v pracovním právu, smluvních vztazích a majetkových záležitostech. Krytí až do 1 000 000 Kč na pojistnou událost a nonstop právní poradenství.